Conceptional Services

Understand. Surprise. Enjoy.

Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Download de brochure

Klik voor onze trendvideo

21/01/2021 BLOG

2020 was het jaar waarin we ons meer dan ooit bewust werden van het belang van samenzijn. Er ontstonden mooie initiatieven op zowel lokaal als wereldwijd niveau die zorgde voor meer eenheid en solidariteit. Goed eten en drinken heeft altijd een cruciale rol gespeeld bij het verbinden van mensen. En dat doet het gelukkig nog steeds! Juist nu, is het belangrijker dan ooit het community gevoel te laden en je te onderscheiden van de rest. Amsterdam kent vele geweldige voorbeelden. Restaurants die buiten de lijntjes durfden te kleuren en mensen op een andere manier aan zich wisten te binden. Van een verfijnde keuken naar een fastfoodspecialiteit: Het team van Restaurant Entrepot opende de tijdelijke hamburgerzaak “In Between Burgers” met de focus op hoogwaardige kwaliteit en unieke smaakbeleving. Maar hoe zorg je er voor dat gasten uit de vele opties uiteindelijk bij jou belanden? 

 

Show your true colours

De klant kiest niet zozeer voor de diversiteit op je menukaart, maar veelal op basis van gewoonte, gemak en vertrouwen. Iedereen heeft zijn favoriete hotspots.  Of een gast daarvan wil afwijken en iets nieuws gaat proberen, wordt in 90 seconden bepaald. Anderhalve minuut om jouw brand dus neer te zetten. Tussen de 60 en 90% van die keuze gebaseerd is op kleur!  Een interessant gegeven bij de ontwikkeling van je branding. Beken kleur en kies voor een herkenbare look & feel die goed werkt in digitale omgevingen. Over de betekenis van kleur zijn veel psychologische studies gedaan. Zo geeft de kleur geel ons het gevoel van vertrouwen en maakt rood ons hongeriger en impulsiever. Een strategische keuze gezien het feit dat meerdere fastfoodketens deze kleuren gebruiken in hun branding.

 

Get in the loop

Naast het bekennen van kleur, is de aansluiting vinden op de behoeften van gasten een essentiële factor. Wat zijn de drijfveren van je gasten en welke tone-of-voice past daar bij? Hierbij drie totaal verschillende burgerconcepten met elk hun eigen verhaal & strategie om zo mensen samen te brengen.

POPL

Achter het burgerrestaurant POPL zit het team van het veelgeprezen restaurant Noma in Kopenhagen. Afgelopen december gingen de deuren open van deze wijn- en burgerbar. Het begon allemaal toen chef-kok Rene Redzepi op Instagram een afbeelding postte van een fotogeniek en verleidelijk rundvleespasteitje en -broodje. Hij noemde het ‘buurtvoedsel’. Mensen bij elkaar brengen, dat was zijn doel. In de keuze voor de naam werd hij geïnspireerd door het Latijnse woord ‘populus’ wat staat voor gemeenschap van mensen. Hij creëerde een nieuwe plek vol energie, open voor iedereen, met een menu dat voor elk wat wils heeft.

   popl

 

MrBeast Burger

MrBeast , bekroond voor vele digitale over-de-top stunts en liefdadigheidsactiviteiten. Hij sloeg de handen ineen met Virtual Dining Concepts en bedacht een virtueel hamburgermerk waar bestaande restaurantketens zich bij konden aansluiten. Een nieuwe manier van inkomsten die restauranteigenaren bij elkaar bracht. Het begon heel simpel met een filmpje op YouTube waarin de eerste MrBeast Burger als pop-up werd aangekondigd. Inmiddels heeft dit initiatief in de Verenigde Staten op 300 locaties navolging gekregen.

 

Burger King 

Tot slot Burger King. Na 20 jaar was het tijd voor een re-branding. Bij de ontwikkeling van een nieuw logo koos de fastfoodketen voor nostalgie en eenvoud. Een keuze die helemaal past in een tijd waarin steeds meer merken kiezen voor een rustige uitstraling die heel goed werkt in de – doorgaans drukke – digitale wereld. De plek waar gasten zich nu primair bewegen. In hun conceptontwikkeling legden ze verder meer nadruk op verse ingrediënten – gedurfd, want dat is niet het eerste waar je aan denkt bij fastfood – en op de boodschap om even tijd voor jezelf en elkaar te nemen.

 

De horeca verbindt. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook zo blijven. Het is de plek waar mensen samen komen. Nu dat fysiek niet kan, is het de uitdaging om je gasten digitaal te bedienen. Met een merk dat opvalt. En waar gasten graag voor kiezen.

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen?