Het is een van die succesverhalen waar je bij stil blijft staan. We willen allemaal snel groeien en stellen ambitieuze doelstellingen. Om als merk relevant te blijven in de wereld van eten en drinken is het daarnaast essentieel om continu je concept te verbeteren. Maar als ik je vraag om dit allemaal te doen in 5 jaar tijd en van 10 locaties naar 300 locaties te groeien, dan zul je je waarschijnlijk afvragen of die ambitie wel haalbaar is en überhaupt realistisch is.
Toch is het de weg die O’Tacos de afgelopen 5 jaar succesvol heeft afgelegd. Door dicht bij hun eigen waarden te blijven en door de aansluiting op te zoeken en te behouden met hun specifieke doelgroep, wisten zij een ijzersterk business model te creëren met een uniek product, passend bij de doelgroep en met de juiste tone-of-voice. Dit alles ondersteund door een sterke business case, waarbij relatief lage investeringen gecombineerd worden met substantiële omzetten en gezonde marges. De formule werd in no-time een grandioos succes. O’Tacos, gestoeld op de franse taco variant, die zeker niet verwart mag worden met de Mexicaans taco, is het eerste serieuze branded concept in een (taco) markt die in Frankrijk al goed is voor een omzet van €300 miljoen.
Het begon allemaal in Grenoble waar 3 ondernemers besloten om een Quick-Service-Restaurant te ontwikkelen voor tacos. Vanaf het moment dat besloten werd om franchising in te zetten als primaire groei-strategie wist O’Tacos in een kort tijdsbestek de Franse en Belgische markt te veroveren en staat de teller inmiddels op een kleine 300 locaties, waarvan er zo’n 50 in België werden geopend in slecht 2 jaar tijd.
Het succes achter de formule is onder andere te danken aan de intensieve en innovatieve social media campagnes en resulterende hoge digitale footprint waarbij zij trouw bleven aan hun identiteit en doelgroep. De digitale footprint (aantal volgers) van O’Tacos steekt zelfs gevestigde namen als McDonalds en Burger King voorbij. Zo nodigde zij bekende rappers uit in hun restaurants die zorgde voor veel belangstelling en publiciteit en werden diverse activaties ingezet online zoals de ‘giga taco challenge’. Bij de opening van een nieuwe locatie staan gasten dan ook massaal in de rij.
O’Tacos richt zich op een multi-culturele doelgroep en op het primaire leeftijdssegment tussen 15-25 jaar. Een verborgen troef is ook dat het menu 100% halal is, iets wat alleen impliciet wordt meegenomen in de communicatie. Dit stelde O’Tacos in staat om locaties te openen in de direct omgeving van hun doelgroepen, tegen relatief gunstigere huurvoorwaarden. Naarmate het merk sterker werd, gemiddelde omzetten stegen en hun gastenbasis breder werd, is het mogelijk geworden om ook op A-locaties vestigingen te openen, die ook vanaf het eerste moment rendabel zijn.
Na hun successen op de Franse en Belgische markt, richt O’Tacos zich nu op de Duitse en Nederlandse markt. De eerste locatie is inmiddels al geopend in Utrecht, waarna er nog meerde zullen gaan volgen. O’Tacos is op zoek naar ervaren lokale ondernemers die onderdeel willen uitmaken van dit mooie succesverhaal.
Mocht je geïnteresseerd zijn in O’Tacos of heb je vragen over deze én/of andere franchise mogelijkheden, neem gerust contact op met ons via franchise@conceptional.nl.