Branding, misschien wel een van de meest brede begrippen in de marketing. Een zoektocht op Google levert wel meer dan 280.000 resultaten op! Want wat is branding nu eigenlijk? Simpelweg je logo? Een kleurenpalet? Of is het veel meer dan dat?
In een markt met veel gelijkwaardige aanbieders is (de kwaliteit van) het product niet meer genoeg om je als Food & Beverage concept te onderscheiden. Bij goede branding vertelt het concept een verhaal en laat daarbij zien wie zij is. Dit verhaal moet een gevoelige snaar bij mensen raken. Branding is daarmee zowel de identiteit van het Food & Beverage concept, als wel de perceptie van die identiteit door de gasten. Hiernaast is het in de horeca belangrijk dat deze branding in alle facetten wordt doorgevoerd; niet alleen in het design, menu, signage & communicatie en marketing, maar ook personeel speelt hierin een cruciale rol. Al deze facetten dienen te alle tijde de branding van het merk uit te dragen om een optimale beleving te creëren voor de gasten.
Vertrouwen, geloofwaardigheid, authenticiteit en een sterk verhaal is waar de kritische consument van tegenwoordig behoefte aan heeft en waardoor ze keer op keer voor een F&B concept blijft kiezen. Bij Conceptional vormt F&B branding dan ook een belangrijke basis in het ontwikkelingsproces naar een sterk concept. Bij Conceptional maken we gebruik van het Conceptional Branding model©. We ontwikkelen een concept niet alleen met ‘het hoofd’, maar ook zeker met ‘het hart’! We hebben een aantal leuke voorbeelden verzameld van merken en concepten die branding op een ‘juicy’ manier inzetten. Lees hieronder verder!
Products are created in a factory but brands are created in the mind
The Brew
Jacobs Douwe Egberts (JDE) is een wereldwijd koffie & theebedrijf, die in meer dan 100 landen mensen voorziet van koffie & thee door middel van iconische merken. JDE heeft Conceptional gevraagd een koffieconcept te ontwikkelen voor de onderwijsmarkt, wat resulteerde in ‘The Brew’. De eerste vestiging van het nieuwe koffiecafé opende op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) waar studenten écht even kunnen ontsnappen aan het leslokaal.
Understand
Het merk Douwe Egberts kent een brede doelgroep. Met de opkomst van lokale microbrouwerijen en nieuwe manieren van koffie drinken, zoals bijvoorbeeld Cold Brew, is er steeds meer concurrentie in de markt. Wat maakt Douwe Egberts voor de jongere doelgroepen onderscheidend en aantrekkelijk? Vanuit de kernwaarden van Douwe Egberts is het concept voor ‘The Brew’ toegankelijk gemaakt en toegespitst op de doelgroep studenten. The Brew speelt in op de behoefte aan samenzijn. Met “Let’s Coffee Together” is het gelukt om de studentbehoefte te vatten, welke volledig is doorgevoerd in het gehele koffiecafé; het assortiment, de uitstraling, de inrichting en zelfs het personeel, welke (deels) bestaat uit studenten van de hogeschool. Het biedt de ultieme mix van studeren en ontspannen, met een heerlijke espresso, cappuccino of latte macchiato erbij. Het moment bij The Brew kan gezien worden als een moment om contact te maken met elkaar.
Surprise
Het thuis gevoel komt ook terug in het speelse interieur. Het is letterlijk een “brouwsel” van verschillende elementen, net als in een ‘studentenhuis’. Een opvallend element bij The Brew is de aankleding, welke een sterk verwijzing heeft naar de Nederlandse roots in combinatie met “educatie”, onder andere met originele reclameposters gedrukt op vloeipapier, welke vroeger werden gebruikt om je vulpen op uit te vloeien. Daarnaast kunnen de gasten van The Brew onder het mom van “Let’s Coffee Together” kannen filterkoffie bestellen om samen te drinken. Passend en karakteristiek voor het merk Douwe Egberts en passend in de functie van samenkomen van The Brew.
De Kracht van Eten
Cateraar Albron is al meer dan honderd jaar specialist in het verzorgen van lekker eten en drinken. Conceptional heeft Albron ondersteund in de herpositionering van de cateraar in de ziekenhuis- en zorgmarkt, waaruit het onderscheidende concept ‘PIT’ is ontstaan!
Understand
Zorginstellingen maken de laatste jaren belangrijke slagen in kwaliteit, wat invloed heeft op de doelgroepen; patiënten, bewoners, bezoekers en medewerkers. De grootste behoeften van een patiënt in een ziekenhuis blijven natuurlijk ‘aandacht’ en ‘beter worden’. Het genezingsproces kan worden ondersteund door de primaire behoeften: eten, drinken en slapen. PIT gelooft in de Kracht van eten en drinken. Van de voedingskracht van verse producten en de verbindende kracht van samen koken en eten. Naast het herstel van de patiënten draagt deze overtuiging ook bij aan de beleving van bezoekers en de vitaliteit van medewerkers. De wensen van deze groepen veranderd wat resulteert in een groeiende behoefte aan ruimere keuze en hogere kwaliteit. Pit speelt hierop in. Dat Pit de heel diverse doelgroepen binnen het AMC aanspreekt, blijkt uit de sterk gestegen gemiddelde besteding.
Surprise
Het PIT restaurant biedt een gezond en vitaliserend assortiment, toont oprechte aandacht aan de gasten en heeft een positieve sfeer. Blikvanger is prachtige verspresentatie op de counter. De koks kiezen bij de samenstelling van de huisgemaakte gerechten voor ingrediënten die een positieve invloed hebben op de gezondheid en vitaliteit. Er wordt gedachten aan de patiënten, de bezoekers evenals de medewerkers. Vitaliteit staat voorop, maar ook variatie, troost en gemak spelen een rol bij PIT.
Conceptional verzorgt de branding van diverse gerenommeerde concepten en operators. Wilt u meer informatie ontvangen over branding in Food & Beverage concepten? Neem dan contact met ons op!