Horeca strategie na COVID-19: Het Nieuwe Normaal

Het ‘nieuwe normaal’ vraagt om een toekomstbestendige horeca strategie. We zetten 7 ‘Foods for Thought’ op een rij.

november 19, 2020

De lijst met regels en richtlijnen om gasten coronaproof te kunnen ontvangen, is inmiddels langer dan de gemiddelde menukaart. Wat de toekomst gaat brengen, is allerminst duidelijk. Toch is dat vizier op de toekomst wel nodig. Waar moet je rekening mee houden in je horeca strategie ná COVID-19? En ben je daar op voorbereid? Een ding is namelijk wél zeker: sommige veranderingen zijn blijvend. Het ‘nieuwe normaal’ vraagt om een toekomstbestendige horeca strategie. We zetten 7 ‘Foods for Thought’ op een rij.

 

01 – Vergeet locatie, focus op je gast

Er vindt een verschuiving plaats van locatie- naar merkbeleving. Zichtbaarheid en beschikbaarheid worden steeds belangrijker en daar moet je je horeca strategie op aanpassen. Het traditionele ‘brick & mortar’-model zal niet helemaal verdwijnen, maar je moet je gasten wel via meerdere kanalen (zie vorig artikel) gaan bereiken. Ook digitaal. De snelle opkomst van dark kitchens is daar een goed voorbeeld van. Goed eten blijft de basis, maar gasten genieten hiervan op een locatie waar en wanneer zij dat willen. Samengevat: de gast vraagt om meer momenten en meer kanalen.

 

“Het restaurant van de toekomst is een culinaire mix van kwaliteit, beleving en interactie die niet langer alleen verbonden is aan een fysieke locatie.” – Edwin Spruijt

 

02 – Zet in op storytelling

Een product zonder verhaal erachter, heeft geen waarde. Zet dus vol in op storytelling, een onderdeel in je horeca strategie dat begint met keuzes maken. Kies voor een heldere propositie, bouw daar alles omheen en communiceer dat ook. De keuken waarvoor je kiest, waar je je producten inkoopt, hoe je je online positioneert, hoe je je gasten wilt ontvangen, de locatie en inrichting van je zaak, hoe je bijdraagt aan duurzaamheid en wat je doet aan MVO. Maar ook hoe je in contact blijft met je gasten nadat ze bij jou geweest zijn. Een sterke merkbeleving door de gehele customer journey hoort thuis in je horeca strategie.

 

” Het gaat hierbij dus niet alleen om wat je doet en hoe je het doet, maar ook om wie je bent én waar je voor staat. De persoonlijkheid van het merk is de basis voor mensen om de verbinding ermee aan te gaan. ” – Fred van Aken 

 

03 – Corona: wees transparant

Als er een ding niet meer mag ontbreken in je horeca strategie, dan is het wel transparantie. Mensen zijn door corona huiverig geworden om uit eten te gaan. Is het veilig in jouw zaak? Wat doe je extra aan hygiëne? Hoe vaak wordt er schoongemaakt? Hoe garandeer je bovendien de verplichte anderhalve meter in jouw zaak? Gasten zijn hier veel kritischer op geworden. Begrijpelijk: wees transparant over de maatregelen die je genomen hebt en communiceer deze. Niet alleen voor je gasten belangrijk, maar ook voor je medewerkers. Dit kan zo ver gaan dat je ook zaken als medewerkerstevredenheid en gastenfeedback deelt met je gasten.

 

04 – Beken kleur op het gebied van duurzaamheid en gezondheid

Mensen staan vaker stil bij de impact van hun ecologische voetafdruk. In de kleding die ze dragen, de manier waarop ze reizen, maar ook in het voedsel dat ze eten. Een horeca strategie zonder focus op duurzaamheid en gezondheid, is verleden tijd. Gasten willen steeds vaker dat jij het ze makkelijker maakt om gezonde keuzes te maken. Dat kan bijvoorbeeld door de nutri-score van je gerechten te laten zien. Zet een duidelijke koers uit en maak ook transparant hoe je bijdraagt aan een thema als vermindering van voedselverspilling en –afval. Nando’s is een goed voorbeeld van een keten die zich hier voor inzet. Zo kopen ze in bij lokale pluimveehouderijen en deelden ze het overschot aan eten bij de eerste lockdown gratis uit.

 

05 – Elke vierkante centimeter telt, huurcontracten worden flexibeler 

Delivery, take-away en curb side verkoop. Het zijn maar een paar voorbeelden van afzetkanalen die door de horecasluiting en -restricties enorm snel gegroeid zijn. Veel horecaondernemers zullen dit ook na corona blijven gebruiken. Neem je horeca strategie nog eens kritisch door. Welke gerechten zijn voor welk afzetkanaal geschikt – kwaliteit blijft nummer 1 – en richt je keuken er ook op in. Kijk opnieuw naar je locatie. Heb je al die ruimte nodig als er minder gasten komen? Ga je koken in een dark kitchen, dan kun je met minder vierkante meters uit de voeten. Horecaondernemers en verhuurders zullen een vaste huurprijs steeds vaker omzetten naar een flexibele vorm. Bij een gezonde omzet hoort een passende huur, maar in slechte tijden maak je samen afspraken over een tijdelijk lager huurbedrag.

 

06 – Omarm technologie

We gaan steeds meer naar een horeca strategie waarbij de consument centraal staat door middel van technologische innovaties. Gasten bestellen online, halen contactloos hun bestelling op of laten een maaltijd bezorgen waar en wanneer zij dat willen (off-premise). Het zijn ontwikkelingen die niet zonder technologie kunnen. Zo kan een ondernemer bijvoorbeeld zien wanneer de gast het parkeerterrein oprijdt zodat het eten op het juiste moment klaar is. Maar er zijn ook identificatie camera’s waardoor een gast de bestelzuil niet meer hoeft aan te raken. Veilig, hygiënisch, snel en efficiënt: juist nu tijdens de coronapandemie zijn dat belangrijke thema’s. Er is absoluut een opkomst van ‘no-touch voedselveiligheidsprotocollen en -diensten’ en die kunnen niet zonder technologische snufjes. Waarmee we ook meteen benadrukken dat je moet bouwen aan een technologische relatie met je gasten door de hele customer journey. In de app en op je website waarbij je je gasten meeneemt in een virtuele culinaire beleving, maar ook in de manier en snelheid waarmee je je gasten bedient. Denk na hoe je dit in je horeca strategie wilt gaan toepassen.

 

07 – Investeer in langdurige relaties

Het gedrag van mensen is door COVID-19 veranderd. Ze zijn meer betrokken bij hun omgeving en geven vaker feedback. Meer dan ooit is er het besef dat we samen verantwoordelijk zijn voor een veilige en duurzame wereld. Maak gebruik van die betrokkenheid en investeer in langdurige relaties met je gasten. Het ‘nieuwe normaal’ in onze wereld zorgt ervoor dat we sneller en flexibeler moeten zijn. Met de input van nieuwe en bestaande gasten kun je sneller schakelen als dat nodig is. Consumenten die je vertellen wat ze graag (anders) willen, zijn goud waard voor jouw horeca strategie.

 

Het is de consument dus die centraal moet staan in je horeca strategie. Kies een duidelijk concept, bouw aan je merkbeleving, communiceer erover en laat je gasten jouw merk overal en altijd ervaren. De technologie om dat te doen, is er al. De gast is klaar om te kiezen. Kortom: nu ben jij aan zet. Conceptional helpt je er graag bij.

 

Nieuwsgierig wat we voor u kunnen betekenen?

NEEM CONTACT OP