Of het nu gaat over shopping malls, vliegvelden of attractieparken, de eigenaar streeft altijd naar een verhoging van de capture rate, de verblijfstijd, de gemiddelde besteding of een onderscheidend vermogen. Al deze markten investeren steeds meer in aansprekende Food & Beverage concepten. Maar waarom? Ze erkenen allen de aantrekkingskracht van eten & drinken, welke een toevoeging biedt aan de beleving van de locatie of het gebied. Steeds meer shopping malls en winkelcentra investeren in een goede combinatie van shoppen, eten & drinken en entertainment om gasten te blijven boeien en hun verblijfstijd te verlengen. Er is nog een lange weg te gaan tegen de blijvende populariteit van online shopping. In deze blog geven we daarom antwoord op de vraag “What makes a space a place?”
What makes a space a place?
Bij Conceptional krijgen wij vaak de vraag: “What makes a space a place?” De basis hiervan ligt bij het creëren van een omgeving vanuit de behoeften van de doelgroep. Hierbij speelt het principe “function leads form” een grote rol. Bij het invullen van het Food & Beverage aanbod wordt dan ook aandacht besteed aan de aansluiting met het doel, de doelgroep en de activiteiten van het gebied, zoals bijpassende retail en leisure activiteiten.
De gast staat centraal
De sleutel tot een succesvol Food & Beverage aanbod is het begrijpen van de bezoeker en om het aanbod af te stemmen op de behoeften van de gast. Dit vormt de basis van Food & Beverage Placemaking. Internationale en nationale trends kunnen deze behoeften sterk beïnvloeden. Zo spelen trends als beleving, gemak en sfeer momenteel een belangrijke rol binnen verschillende markten.
Juiste mix aan F&B
Een onderscheidende visie voor je gebied is belangrijk. Wie komen er straks naar je gebied? En hoe kan je hen de optimale klantbeleving bieden? De visie voor het gebied vormt samen met de doelgroep de basis voor de juiste mix aan Food & Beverage.
Bij het uitzoeken van de juiste en een gebalanceerde mix aan horecagelegenheden binnen een gebied, wordt er gekeken naar een balans in productgroepen, momenten van de dag, prikkelende en bekende concepten en verschillende wensen aan service (full-service, counter service, to go). De juiste mix zorgt voor succesvolle horeca-uitbaters, de zogenoemde operators. Zo is het noodzakelijk om een aanbod te hebben dat zich uitstrekt over meerdere eetmomenten. Voor bepaalde restaurants is het diner een belangrijk moment, het is dan ook van belang dat de activiteiten in de omgeving de avond opening ook ondersteunen, zodat er een hogere traffic ontstaat.
Function leads form
Bij het invullen van een Food & Beverage gebied moet goed worden nagedacht over de rol en de positie die de horeca inneemt in het gebied. Hierbij komen een hoop functionele zaken kijken, waaronder infrastructuur, opslag en techniek. Wanneer we kijken naar de combinatie van retail, leisure en horeca en de synergie die hiertussen gecreëerd kan worden, krijgt het gebied meerdere functies. Het is belangrijk om met deze functies en activiteiten rekening te houden in de indeling en het design van het gebied. Door het principe “function leads form” te volgen wordt een gebied gecreëerd waar de doelgroep zich prettig voelt en welke tegelijkertijd volledig functioneel is ingericht voor alle stakeholders; de landlord, de operator en de gast.
Wat kan Conceptional voor u betekenen?
Wij zetten, in samenwerking met diverse eigenaren, vastgoed partijen en projectontwikkelaars, Food & Beverage strategieën en visies uit voor shopping malls, attractieparken, vliegvelden, onderwijs, beurzen en congressen. Een vast onderdeel hierbij is space planning (m2 horeca) en het selecteren van passende F&B brands & concepts.
Ons belang gaat altijd uit naar het begrijpen van de behoefte van de doelgroep, de klant en de operator en creëren daar synergie voor een succesvolle F&B-omgeving. Wij werken ook altijd volgens ons Conceptional F&B Placemaking model, waarin bovenstaande punten in de basis worden meegenomen. Daarnaast wordt er ook gekeken naar een uitnodigend design. Ook de visie en missie van een locatie spelen een grote rol.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of bent u geïnteresseerd in de projecten van Conceptional? Neem dan gerust contact met ons op!