Eten en drinken is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van de shopping experience. Shopping malls investeren steeds meer in aansprekende Food & Beverage concepten, om gasten daarmee een reden te geven om terug te keren. Daarnaast zorgt een goed Food & Beverage aanbod voor een langere verblijfstijd, wat ten goede komt aan de retail sales. Maar hoe creëer je de juiste mix aan Food & Beverage?
Door onder andere de opkomst van internet shopping zien de vastgoed partijen en haar ondernemers in de shopping centers de bezoekersaantallen dalen. Vele vastgoed partijen lopen tegen hetzelfde probleem aan: te weinig traffic waardoor de verkoop onder druk komt te staan. De vraag die bij de ondernemers door het hoofd speelt is “hoe krijgen we de mensen terug naar de mall?”. Food & Beverage biedt een mogelijke oplossing.
Food & Beverage is het nieuwe shoppen. Waar traditioneel 7% van de totale oppervlakte (Gross Leasable Area (GLA)) van een shopping mall is toegewezen aan horeca zal dit in de toekomst 15% to 25% worden. Zo blijkt ook uit onderzoek van onder andere het CBRE.
De gast staat centraal
Bij de invulling van het Food & Beverage gebied is het belangrijk om te kijken naar de demografische gegevens. Uiteindelijk is de sleutel tot een succesvol Food & Beverage aanbod het begrijpen wie de bezoekers zijn en het aanbod afstemmen op de behoeften van de gast. Zo is de invulling van Food & Beverage in shopping centers onder andere afhankelijk van de locatie, het land en de grootte van het shopping center. Wat werkt in een groot regionaal shopping center zal niet per definitie ook een renderend format zijn in kleinere lokale winkelcentra.
De juiste Food & Beverage mix
De juiste mix van Food & Beverage speelt dus als eerste in op de behoeften van de gast. De behoeften en keuzes van de gast worden weer sterk beïnvloedt door internationale en nationale trends in de markt. Hierbij spelen momenteel trends als beleving, sfeer, prijs/kwaliteit en snelheid een steeds belangrijkere rol. Aan de hand van de behoeften van de gast kan vervolgens de juiste mix worden bepaald betreft product aanbod, service en prijs alsook een gebalanceerd aanbod van internationale, nationale en lokale Food & Beverage brands en concepten. Veelal worden diverse Food & Beverage outlets geclusterd in een foodcourt om zo voor ieder wat wils te kunnen bieden. Daarnaast leidt de synergie tussen de verschillende exploitanten tot een algemene indruk van de variatie en keuzemogelijkheden, wat ervoor zorgt dat de food hub een attractie op zich wordt.
Om operators zo succesvol mogelijk te maken is het noodzakelijk om een aanbod te hebben dat zich uitstrekt over meerdere eetmomenten. Hierbij is een flexibel format zeer gewenst om tijdens deze verschillende eetmomenten een passende sfeer en aanbod te kunnen garanderen. De sfeer en de set-up voor het ontbijt is namelijk heel anders dan voor de lunch waar snelheid vaak een van de meest belangrijke behoeften is van de gast. In de late middag en het begin van de avond zal een meer ontspannen sfeer en aanbod van toepassing zijn.
Het diner is een belangrijk eetmoment voor restaurants. Gasten zijn bereid om langer te verblijven, waardoor de besteding ook hoger ligt. Echter blijkt het avondsegment een uitdaging in winkelcentra en shopping malls. Een belangrijke aantrekker van traffic in het avondsegment zijn leisure activiteiten, zoals een bioscoop of bowling. Food & Beverage concepten welke gesitueerd zijn nabij zo’n leisure activiteit hebben dan ook meer kans om het avondmoment in te vullen. Bij het aanbieden van de juiste mix in Food & Beverage in shopping centers gaat het uiteindelijk om goed inzicht te hebben in de volgende punten:
1. Het begrijpen en inzichtelijk maken van de behoeften van de gast
2. Het afstemmen van het Food & Beverage aanbod, leisure activiteiten en services op de behoeften van de gast
3. Het creëren van een aantrekkelijke en passende omgeving waar de gast tijd wil doorbrengen en geld wil uitgeven
Conceptional zet, in samenwerking met vastgoed partijen en projectontwikkelaars, Food & Beverage strategieën en visies uit voor shopping malls en winkelcentra. Een vast onderdeel hierbij is space planning en het selecteren van passende Food & Beverage brands & concepts. Conceptional biedt de mogelijkheid om als Food & Beverage broker op te treden.
Bij de ontwikkeling van nieuwe Food & Beverage concepten houden we rekening met de laatste trends en ontwikkelingen in de foodservicemarkt.
Heeft u vragen naar aanleiding van deze blog of bent u geïnteresseerd in de projecten van Conceptional B.V. neem dan gerust contact op.