Sustainable Food Route

Duurzaamheid in foodservice, de kosten van het niks doen

Wat kost het je als je besluit niets te doen? In dit artikel leggen we het je uit.

januari 18, 2022

Duurzaamheid in foodservice, de kosten van het niks doen

De vraag die vaak wordt gesteld in de combinatie foodservice en duurzaamheid is: wat levert het ons op? Zelden gaat het over wat de kosten zijn als we niets doen. Daarom willen we het graag in het kort een keer hebben over de andere kant van de medaille, wat gaat het je brand of organisatie kosten als je niks doet? En als je dan bent overtuigd, waar dan te beginnen?

 

Je doelgroep beweegt zich van je af: De behoefte veranderd

Vooral de jongere generaties zijn de eerste generatie die met de gevolgen van klimaat verandering en het verlies biodiversiteit worden geconfronteerd. Er is een steeds groter besef dat hun toekomst op het spel staat. Natuurlijk heb je verschillende gradaties van het bewustzijn van duurzaamheid onder de consument, maar let op, uit een onderzoek van Foodshift 2020 blijkt dat de groep conservatieven 22% is. Dat betekent dat Idealisten, trendvolgers en geblokkeerden goed zijn voor 78%. Als je niet weet hoe je doelgroep tegenover duurzaamheid staat en niet mee beweegt, loop je een groot risico dat juist deel van je doelgroep uiteindelijk van je af beweegt richting de concurrentie.  En op het moment dat dit gebeurt, gebeurt dit zonder waarschuwing!

 

“The cost of being wrong is less than te cost of doing nothing”. (Seth Godin)

Je verliest je concurrentie voordeel: De concurrentie beweegt ook

Ja, de concurrentie is zeer oplettend. De extrinsiek gemotiveerde concurrentie is zelfs al hard bezig om te zorgen dat ze hun concurrentie voor blijven. Ze zien dat ze daarmee niet alleen de consument kunnen winnen, maar ook de war on talent. De steeds meer groeiende intrinsiek gemotiveerde brands, geloven in een gewetensvol kapitalisme, de balans tussen winst en zingeving. Waar men vroeger niet geloofde dat dit een duurzame business kon zijn, bereiken deze brands nu het grote publiek. Dit zijn brands als een Sweetgreens of een Chipottle. Degenen die als eersten bewegen worden als voorlopers gezien en creëren goodwill en onderscheidend vermogen. De volgers lopen in de pas maar kunnen zich niet meer differentiëren. De achterblijvers komen echt op achterstand en de kosten om weer bij te komen zullen substantieel hoger zijn.

 

Je merk waarde verminderd en verlies van employability: Alles wordt transparant

Natuurlijk zit er bij de extrinsiek gemotiveerde brands nog veel greenwashing tussen, maar zelfs daar beginnen ze te snappen dat het gelijk wordt afgestraft als ze niet gewoon eerlijk zijn over waar ze staan. Vroeger kon je nog met marketing luid aanwezig zijn en  dingen verbloemen. De wereld is zo transparant en steeds beter geïnformeerd, dat doen alsof uiteindelijk wordt afgestraft. Het kan letterlijk je  merkwaarde verminderen, waardoor de gast en medewerker letterlijk minder waarde hecht aan je merk.

 

Je verliest je licence to operate: De druk van wet en regelgeving nemen toe

De komende jaren neemt de wet en regelgeving van duurzaamheid toe. Je moet aan meer eisen voldoen en zal uiteindelijk alsnog moeten verduurzamen, anders loop je het risico je licence to operate te missen. Zorg dat je het voor bent, zodat je kan profiteren van de voordelen i.p.v. achteraan in de rij aansluiten en het alleen te ervaren als kosten.

 

Verlies van marge: grondstofprijzen nemen toe

Wat we vaak vergeten, omdat we als mens nu eenmal niet goed reageren op gevaar dat niet direct voor onze neus staat, is dat door klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit de variatie in gewassen steeds minder worden, er steeds meer oogsten gaan mislukken en schaarste ontstaat. Dit veroorzaakt dat letterlijk de grondstofprijzen omhoog gaan en de kwaliteit van eten verminderd. Naast allerlei ander gevolgen die we kunnen benoemen is dit letterlijk een verlies van marge, wat je maar deels kan doorrekenen. Zorg dat je hier op anticipeert.

 

“De eerste stap om ergens te komen is beslissen dat je niet gaat blijven waar je bent”.

 

Wat nu?

Natuurlijk zijn dit niet de meest positieve punten om het nieuwe jaar mee te beginnen, maar misschien wel een bewustwording om juist het nieuwe jaar met goede ambities te beginnen. De gevolgen negeren kost ons namelijk meer energie, dan de positieve energie die vrijkomt bij een beweging naar een duurzame toekomst.

 

Brands zijn net mensen, kwetsbaar opstellen loont

Als brands dan graag meer willen doen, zijn sommige brands juist bang om er op afgerekend te worden als ze er mee naar buiten treden. Dit maakt de drempel alleen maar hoger om iets te doen en voor je het weet word je als brand juist daar op afgerekend. Brands zijn net mensen, bang om zich kwetsbaar op te stellen om vervolgens dat te creëren waar ze bang voor zijn. Juist door je als brand eerlijk, open en transparant op te stellen over waar je nu staat en waar je naar toe wilt, krijg je er vertrouwen voor terug. Je hebt zelfs kan dat je stakeholders je zullen helpen.

 

Een holistische en pragmatische route uitstippelen

Je moet ergens gaan beginnen. Hoe kan je jouw F&B concept op een business verantwoorde, praktische en bij jou passende manier verduurzamen? Wij helpen je graag om samen een pragmatische route uit te stippelen. Samen met We Design Food hebben we de Sustainable Food Route opgezet om jouw brand te helpen om op een concrete en transparante manier stap voor stap jouw foodservice propositie te verduurzamen.

Meer weten? Neem contact met ons op of bekijk hier de pagina van de Sustainable Food Route voor meer uitleg.

Dit is een eerste artikel uit een reeks van 4 artikelen. In het volgende artikel behandelen we aan welke concrete knoppen kan je draaien om je F&B te verduurzamen.

Nieuwsgierig wat we voor u kunnen betekenen?

NEEM CONTACT OP