Artikelen & Interviews

Duurzaamheid in Foodservice, aan welke knoppen kan je draaien?

In dit artikel lees je welke thema’s je kan beïnvloeden, de knoppen die je hebt om aan te draaien en over de tools die helpen bij het realiseren van de impact.

februari 25, 2022

Duurzaamheid in Foodservice, aan welke knoppen kan je draaien?

In ons eerste artikel over duurzaamheid hebben we het gehad over wat de kosten zijn van het niets doen voor je bedrijf. In dit artikel willen we illustreren hoe je direct kunt beginnen met pragmatische stappen, als je overtuigd bent. Duurzaamheid kan zo complex zijn, dat we door de bomen het bos niet meer zien. Het wordt te snel gezien als een groot en omvattend project. We willen het daarom meer hebben over aan welke concrete knopen je o.a. kan draaien om je Food&Beverage te verduurzamen.

 

Op welke thema’s heb je invloed?

Omdat duurzaamheid zo’n container begrip is, is het van belang om te weten welke thema’s een rol spelen. Dit zijn de thema’s waar je doelen op wilt stellen. Voor foodservice houden wij de volgende vier thema’s aan: Klimaat, Mens & Dier, Biodiversiteit en Circulaire productie. 

Binnen elk thema zijn er verschillende manieren om invloed uit te oefenen als foodservice bedrijf. In de Sustainable Food Route gaan we samen aan de slag om uitgebreid te kijken aan welke knoppen je kan draaien om op een pragmatische manier impact te maken. Hieronder vind je per thema om welke knoppen het gaat.

 

De knoppen per thema

Klimaat

Met het aanbod van je F&B heb je een enorme impact op het klimaat. Het is daarom belangrijk om te letten op de foodmiles van de producten, of te letten op het verkorten van de supply chain. Daarnaast kan je kiezen voor het verminderen van impactvolle eiwitten en meer focussen op plant based en onbewerkte producten. Met al deze knoppen is het belangrijk om te kijken waar je wilt staan. Je kan deze knoppen bij wijze van spreken helemaal opendraaien, maar ook gedeeltelijk of minimaal. Je kan draaien aan:

  • Foodmiles
  • Inkorten supply chain
  • Eiwittransitie
  • Plant based

 

Mens & Dier

Ook op dierenwelzijn en de arbeidsomstandigheden heb je als aanbieder van F&B een invloed. Keurmerken kunnen je helpen bij het maken van verantwoorde keuzes. Daarnaast is het slim om partners te omarmen die reeds een uitgestippelde duurzame agenda hebben om zo een proces versnelling te krijgen. Je kan draaien aan:

  • Dierenwelzijn
  • Eerlijke handel
  • Fair pricing

 

Biodiversiteit

Niets doen aan biodiversiteit leidt alleen al tot een economische schade van 450 miljard euro per jaar wereldwijd. Door te kiezen voor producten die biologisch geproduceerd zijn en/ of keurmerken die positief omgaan met biodiversiteit kan je het verschil maken.  Zo kan je bewust wel of niet kiezen voor producten die een grote impact hebben op de biodiversiteit Je kan draaien aan de knoppen:

  • Biologische landbouw
  • Schaarse producten
  • Land en water verbruik

 

Circulaire productie

35% van de Nederlanders zijn tijdens COVID-19 bewuster circulair gaan leven. Toch is het al een langere tijd essentieel om circulair te ondernemen. Het is cruciaal dat je dit ook communiceert richting je personeel en partners. Daarnaast kan je op meerdere manieren impact maken om je F&B circulair te maken. Zo kan je de inkoop en productie aanpassen, de reststromen in kaart brengen en kiezen voor afbreekbare verpakkingen. Je kan draaien aan:

  • Bedrijfsvoering
  • Productie 
  • Inkoop
  • Waste reductie
  • Reststromen
  • Verpakkingen

 

 

“Een doel zonder plan is slechts een wens”   Antoine de Saint-Exupery

 

De tools die helpen om je doelen te realiseren

Los van de knoppen per thema waar je aan kan draaien, zijn er twee tools die in het algemeen invloed hebben op de vier thema’s. Als je weet hoe je deze tools kan gebruiken, dan kan je op een effectieve manier je doelen halen en communiceren. 

 

Receptuur Engineering

Als je weet wat je doelen zijn en aan welke knoppen je wil draaien, dan is het van belang om deze vast te leggen in je recepturen. Daarnaast heb je met de balans van je recepturen grote invloed. Je kunt bijvoorbeeld een guacamole inkopen of deze zelf maken met bijvoorbeeld broccoli in plaats avocado. Daarnaast kan je focussen op seizoensproducten en selecteren op herkomst.

 

Communicatie

Een vaak gehoorde situatie is dat bedrijven wel al veel doen op het gebied van duurzaamheid, maar niet goed weten hoe ze dit moeten communiceren. Omdat er niet goed wordt ingeschat hoe belangrijk het is en vooral hoe de communicatie het beste kan worden gedaan. Of omdat er bijvoorbeeld gevreesd wordt dat de communicatie verkeerd valt. Een goede communicatie is dan ook essentieel. Het is belangrijk om te focussen op wat er wel kan. De oplossing ligt vaak in een alternatief nog lekkerder maken met smaak, uitstraling en marketing. Daarnaast speelt transparantie een grote rol. Zorg dat je communiceert, zodat het aansluit bij je doelgroep. Wees daarnaast duidelijk waar je staat en waar je naar toe wilt in de toekomst.

 

En nu verder

Je weet nu welke knoppen er zijn om aan te draaien, maar hoe pak je dit op een pragmatische manier aan? Om precies die reden hebben we samen met We Design Food, de Sustainable Food Route ontwikkeld. De SFR is een concreet stappenplan dat jou kan helpen om je F&B te verduurzamen op een holistische, verantwoordelijke en pragmatische manier. Bovenal biedt de Sustainable Food Route een kans om je als bedrijf te profileren ten opzichte van de concurrentie. Sluit je daarom vandaag nog aan bij de Sustainable Food Route!

Wij staan klaar om alles uit te leggen en u meer informatie te geven, nieuwsgierig? Maak een afspraak door te mailen naar jeanne@conceptional.nl.

Nieuwsgierig wat we voor u kunnen betekenen?

NEEM CONTACT OP