Dubai is een begrip en staat voor groter, sneller, duurder en massaler. Toch ging ook daar in 2009 de rem erop toen een groot deel van de ontwikkelingen stilviel vanwege de crisis. Daar is nu niets meer van te merken. Dubai is weer volop in ontwikkeling, ook op het gebied van horeca.
De overheid van Dubai is hard aan het werk om de stad te transformeren tot een echte wereldstad: doel is om Dubai duurzamer te maken en minder gevoelig voor negatieve invloeden uit het buitenland. Het binnenhalen van de Expo 2020 is een stimulans voor de moraal en zorgt voor investeringen. Expats keren terug, constructies worden hervat, nieuwe projecten gelanceerd, de beurs verbetert. Daarnaast groeit het toerisme in Dubai snel. Al dit positivisme biedt ook gunstige omstandigheden voor de foodservice markt om zich te ontwikkelen, met grote brands vanuit de hele wereld die zich vestigen, maar ook een toenemend aantal lokaal gevestigde horeca concepten. We zien een verschuiving van 5-sterren luxe horeca concepten, naar meer gemiddeld geprijsde concepten.
De kwaliteit van het eten en drinken in restaurants is sterk verbeterd in de afgelopen jaren. Dubai kan zich op dit punt meten met de beste Food & Beverage bestemmingen in de wereld. De volgende stap is nu dat de “lokale” bevolking zelf hun eigen foodservice concepten gaan creëren. De situatie in Dubai is te vergelijken met Londen twintig jaar geleden: een stad zonder eigen culinair erfgoed wordt een vooraanstaande foodstad door eerst sterke brands uit het buitenland te importeren en deze vervolgens om te vormen tot nieuwe, originele Food & Beverage concepten.
Van internationale brands…
Sinds de jaren ’60 is franchising een belangrijk businessmodel in het Midden-Oosten, met name voor de Golfregio. Vanaf die tijd vestigden een aantal Amerikaanse en Franse brands zich in de regio. Alle grote Food & Beverage brands zijn er gevestigd; van Cheesecake Factory tot Jones the Grocer. Door de gunstige demografie, de multi-etnische bevolking en het hoge besteedbare inkomen is het een aantrekkelijke omgeving voor foodservice-operators die internationaal willen uitbreiden. Maar een cruciale factor voor succes is het vinden van de juiste lokale partner die zorgt voor de nodige zakelijke contacten en ervaring heeft in de regio.
…naar lokaal & onderscheidend ondernemerschap
Hoewel de vraag naar internationale brands en formules groot blijft in het Midden-Oosten vindt er een verschuiving plaats naar lokaal ontwikkelde (franchise) brands. Voor de komende jaren wordt in deze regio een ontwikkeling van regionale ketens en concepten verwacht. Het gaat hier voornamelijk om onafhankelijke, lokaal gevestigde, gemiddeld geprijsde concepten of brands van eigen bodem. Deze ketens zullen vervolgens aan de weg timmeren en uitbreiden eerst naar de golfregio en later de rest van de wereld.
Een voorbeeld is Tom & Serg in Dubai. Een totaal ander concept dan wat Dubai gewend is, en dit is tegelijkertijd de reden voor hun succes. De Food & Beverage sector in de UAE is overladen met franchises en grote multinationals met een gebrek aan persoonlijkheid. Tom & Serg zagen de gap in het Food & Beverage aanbod in Dubai en zetten een people-driven, transparant en eerlijk concept neer. Zowel met de locatie als met het Food & beverage aanbod wordt een statement gemaakt. De locatie is industrieel, maar toch warm en huiselijk. Op het menu staat biologische koffie in combinatie met simpele maar smaakvolle gerechten. Er is een perfecte balans gecreëerd tussen goede koffie, goed, voedzaam eten en gourmet food voor een betaalbare prijs.
Een voorbeeld dat ook meer inspeelt op het menselijke en sociale aspect is Markette. Het doel van Markette is het creëren van een social space in de vorm van een restaurant-café. Hierbij brengen ze de nostalgie van de “keukentafel” naar de gasten. Het restaurant is gevuld met keukenkasten en keukengerei is als “gestructureerde rommel” geïntegreerd in het interieurdesign, net als in een echte familiekeuken. Dit zorgt voor een huiselijke en ongedwongen sfeer.
Markette biedt de gast een all day aanbod met onder andere wafels, crêpes, salades en ander comfort food.
Kortom, Dubai is vol in ontwikkeling op het gebied van foodservice, met nieuwe, onderscheidende, lokaal ontwikkelde concepten die langzaam maar zeker de gaps in de foodservice markt in Dubai opvullen.
Dubai in cijfers
Dubai heeft een oppervlakte van 4.114 m2 en is daarmee ongeveer even groot als de provincie Noord-Brabant. Het aantal inwoners lag in 2013 zo rond de 2,1 miljoen inwoners. Hiervan was slechts 17% emiraat, de rest van de bevolking bestond uit expats. In tegenstelling tot de omringende landen is de olie-industrie niet de bron van inkomsten voor Dubai. De economie van Dubai is strek afhankelijk van bouw, toerisme, handel en transport. In 2014 herbergde Dubai zo’n 12 miljoen toeristen in 9.300 hotelkamers verspreid over 657 hotels. Dubai International Airport is een van de snelst groeiende luchthavens ter wereld en verzorgt de hoofdtoevoer van bezoekers met in totaal zo’n 70 miljoen passagiers in 2014. Naar verwachting zal het passagiersverkeer op Dubai International groeien naar 79 miljoen passagiers in 2015. Ook de Food & beverage sector van Dubai zal de komende jaren groeien. De sector zal in de komende vijf jaar moeten verviervoudigen om aan de vraag van de hotel- en retail projecten te voldoen die nu in ontwikkeling zijn. Op dit moment zijn er 6.021 Food & beverage outlets in de UAE, maar er wordt verwacht dat er zo’n 19.000 extra Food & beverage outlets bijkomen in 2019. Hierbij wordt een omzetgroei van ongeveer 8% per jaar verwacht.
Conceptional heeft ervaring met de ontwikkeling van zowel nationale als internationale horecaconcepten. Bij de ontwikkeling van nieuwe horeca concepten houden we rekening met de laatste trends en ontwikkelingen in de foodservicemarkt.
Heeft u vragen naar aanleiding van deze blog of bent u geïnteresseerd in de projecten van Conceptional B.V. neem dan gerust contact op.